Voor u ligt een gids voor mensen die betrokken zijn bij agressie in het
onderwijs. Wellicht herkent u zich in de ervaringen van degenen die
hier hun verhaal doen, of bent u beroepshalve betrokken bij de nazorg,
of beter nog de preventie. De auteurs stellen zich tot doel vooral praktische
tips te bieden. Niettemin blijkt uit het beschrevene meer nog
dan ooit waar de schoen wringt: agressie is een lakmoesproef voor de
schoolorganisatie en de collegialiteit op school. Angst is de meest primaire
emotie die een mens kan beleven, en in de omgang met angst en
intimidatie is men volledig afhankelijk van de omgeving.
Leraren en onderwijspersoneel staan in deze problematiek niet alleen,
in een scala van beroepen doen agressieproblemen zich voor. Wij zouden
eigenlijk als samenleving wel wat zuiniger kunnen zijn op onze
leraren, politiemensen, conducteurs, artsen et cetera, die in de voorste
linies staan waar het de ‘alles moet kunnen’-samenleving betreft. Dit
zijn de groepen de gevolgen opvangen van de onopgeloste problemen,
de omgang met de jeugd, de multi-etnische samenleving, het gebrek
aan normen en sociale controle enzovoort.